blog

    Kansen voor circulaire ondernemers

    Christiaan Donners
    Christiaan DonnersPublicatiedatum: 20 januari 2017
    Kansen voor circulaire ondernemers

    In deze “Week van de Circulaire Economie” blijkt dat de term “circulaire economie” slechts bekend is bij een kleine 38 procent van de ondernemers. Dit, terwijl volgens TNO het opnieuw gebruiken van producten en grondstoffen bedrijven 7,3 miljard euro per jaar kan opleveren. De circulaire economie biedt dus meer kansen voor ondernemers dan alleen maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

    Samenwerking

    Een goed voorbeeld van de mogelijkheden die de circulaire economie biedt, is de samenwerking tussen een leverancier, de leasemaatschappij en de klant. In de “oude” economie levert de leverancier het product, financiert de leasemaatschappij en wordt de klant uiteindelijk vaak eigenaar van het product. In de circulaire economie komt het product weer terug bij de leverancier die dan in samenwerking met de fabrikant voor het hergebruik zorg draagt. Hierbij valt aan allerlei soorten producten te denken, zoals vervoermiddelen, hardware, machines of kantoormeubilair. 

    Voordelen voor klant en leverancier

    Voor de klant kan deze samenwerking verschillende voordelen opleveren. Zo kan de leverancier extra onderhoud aanbieden, worden verouderde producten vervangen en wordt afgeschreven kantoormeubilair weer opgehaald bij een verhuizing. Bovendien kan de klant zich hiermee profileren als een maatschappelijk verantwoorde onderneming. 

    Ook voor een leverancier heeft dit voordelen. Denk hierbij niet alleen aan de restwaarde van een product, maar ook aan huur- en onderhoudsopbrengsten. Zo kan een leverancier bijvoorbeeld met de klant afspreken dat er, nadat de leasemaatschappij is terugbetaald, huur aan de leverancier wordt betaald. De leverancier kan hier dan verschillende diensten voor leveren. Deze opbrengsten worden niet gerealiseerd als er slechts eenmalig een koopprijs wordt betaald. Bovendien krijgt een leverancier bij een dergelijke samenwerking een langdurige relatie met een klant. Ook dit kan waardevol zijn. 

    Risico’s

    Zeker als er een leasemaatschappij in het spel is, is het van belang om de juridische risico’s goed in kaart te brengen. Wie is er bijvoorbeeld de eigenaar van het product? Als dit de leasemaatschappij is, zal een leverancier de eigendom weer willen verkrijgen na betaling van alle leasetermijnen door de klant. En kwalificeren de producten misschien als bodemzaken, zodat de Belastingdienst de zaken kan uitwinnen? En wat gebeurt er als de klant, de leverancier of de leasemaatschappij failleert?

    In dit blog heb ik maar één voorbeeld besproken, terwijl er meer interessante mogelijkheden zijn. De juridische vragen zullen dan ook voor elk geval afzonderlijk moeten worden beantwoord. Voordat je je eerste stappen zet in de circulaire wereld is het in ieder geval verstandig om eerst de mogelijke risico’s in kaart te brengen en zoveel mogelijk af te dekken. Je onderneemt dan niet alleen op een maatschappelijk verantwoorde wijze, maar jouw onderneming zal hiervan dan ook de financiële vruchten plukken.

    Als je vragen hebt of over dit onderwerp met mij van gedachten wilt wisselen, kun je vrijblijvend contact met mij opnemen.