blog

    Nieuwe Prijzenwet: nepaanbiedingen verder aan banden gelegd

    Valerie Kruijtzer
    Valerie Kruijtzer Publicatiedatum: 23 mei 2022 Laatste update: 31 mei 2022
    Afbeelding voor Nieuwe Prijzenwet: nepaanbiedingen verder aan banden gelegd

    Met de komst van de nieuwe Prijzenwet, zullen in Nederland vanaf 28 mei 2022 nieuwe regels gelden voor winkeliers en webshops. Als detailhandelaren hun verkoopprijzen niet duidelijker en eerlijker gaan communiceren, dan kan daar een flinke boete tegenover staan. Zorg er dus voor dat je niet achter de feiten aan loopt en dat je voorbereid bent op de nieuwe Prijzenwet. Je leest in deze blog wat de nieuwe Prijzenwet voor jouw organisatie betekent.

    Aanbiedingsprijzen afzetten tegen referentieprijs kan misleidend zijn

    Het doel van de Prijzenwet is om oneerlijke handelspraktijken, waar consumenten de dupe van worden, verder in te perken. Als detailhandelaar mag je consumenten niet langer misleiden door aanbiedingsprijzen af te zetten tegen de prijzen die langer dan 30 dagen daarvoor golden (de referentieprijs). Deze referentieprijs ligt vaak hoger waardoor een aanbieding beter lijkt. Met deze techniek wordt geprobeerd de aanbieding groter te doen lijken: consumenten kunnen het gevoel krijgen dat zij met hun aankoop een goede deal hebben getroffen. Dat dit onder detailhandelaren nog veel gebeurt, blijkt wel uit het onderzoek dat de Consumentenbond daar in 2018 naar deed. De Consumentenbond hield 3 maanden lang verschillende bedrijven in de gaten, waaronder 40 webshops. Maar liefst 26 daarvan gingen de fout in en misleidde de consument door een groter prijsvoordeel te tonen dan in werkelijkheid het geval was.

    Uitzonderingen: vooral voor supermarkten en kledingwinkels een uitkomst

    Er zullen wel wat uitzonderingen gelden, die met name voor supermarkten en de kledingsector interessant zijn.

    Zo is het toegestaan om bij beperkt houdbare producten de prijs die direct vóór de afprijzing gehanteerd werd als referentieprijs te hanteren, in plaats van de laagste prijs waarvoor het product in de winkel is aangeboden.

    Als in korte tijd progressieve, ononderbroken prijsverminderingen worden gehanteerd (eerst 10% korting, dan 30% en kort daarna 50%), zoals veel in de kledingsector gebeurt, is het ook toegestaan bij alle afprijzingen de eerste referentieprijs te tonen. Hiermee wordt de korting steeds groter, wat een snelle uitverkoop bevordert.

    Flinke boetes bij niet-naleving van de Prijzenwet

    Als winkelier of webshophouder ben je verplicht om de nieuwe Prijzenwet op te volgen. In Nederland zal de Autoriteit Consument en Markt (ACM) toezien op de naleving van de wet. Zorg ervoor dat jij vanaf 28 mei 2022 geen gebruik (meer) maakt van misleidende prijzen: de ACM kan namelijk fikse boetes opleggen, tot wel 4% van de jaaromzet van jouw bedrijf. De ACM heeft eerder aangekondigd dat zij 25 webshops al langere tijd in de gaten houdt. Deze webshops adverteren namelijk met ‘nepaanbiedingen’. Zij zijn dus gewaarschuwd.

    Op zoek naar juridisch advies over de Prijzenwet?

    Ben je een retailer en wil meer weten over deze nieuwe regels of over consumentenregels in algemene zin? Neem dan contact op met onze specialist Valerie Kruijtzer voor het beste juridische advies.

    Geen blog meer missen?

    Wij houden je op de hoogte

    Afbeelding voor Quir Laumans