Privacy op de werkvloer

Privacy op de werkvloer

Van aanstelling tot ontslag. Tijdens iedere fase zijn er belangrijke privacy-aspecten waarmee werknemer en werkgever rekening moeten houden. Het begint bij de screening en het sollicitatiegesprek en eindigt mogelijk bij het ontslag met gebruikmaking van gecontroleerde e-mails.

Recht op privacy

De werkgever moet er bijvoorbeeld rekening mee houden dat werknemers ook tijdens werktijd enige privézaken onderhouden. Het enkele feit dat een medewerker zich tijdens werktijd met privézaken bezighoudt, vormt dus nog niet direct een reden voor ontslag.

Gezondheid

Soms gaat het helemaal niet om ontslag, maar om de gezondheid van de medewerker en de invloed die de werkgever daarop zou willen uitoefenen. Waar ligt dan de grens van het toelaatbare?

Onrechtmatig verkregen bewijs

Indien de werkgever zich niet aan de regels houdt, wil dan nog niet altijd zeggen dat het verkregen materiaal niet bruikbaar is. Kortom: privacy op en rond de werkvloer is een complex onderwerp, waarvoor specialistische kennis nodig is.

Neem daarom gerust contact op met onze specialisten. Zij staan u graag te woord. Of lees meer op onze blogs.

Onderwerpen

Privacydesk

Persoonsgegevens worden dagelijkse verwerkt. Denk daarbij aan personeelsadministraties, patiëntendossiers, burger- of klantenbestanden, het versturen van e-mails, het scannen van een paspoort of een internetcheck van een sollicitant. Bij al deze verwerkingen moet voldaan worden aan strenge privacyregels. Om u daarbij te helpen heeft Hekkelman een Privacy Desk met advocaten die actief zijn binnen verschillende specialismen.

Meer