IT-geschil

Dreigt het IT-project van jouw organisatie te ontsporen? Is de overeengekomen planning weer uitgelopen en beschik je nog altijd niet over de beoogde software? Of voldoet de opgeleverde software niet aan de overeengekomen eisen? En kom je er samen niet uit? Onze gespecialiseerde IT-recht advocaten staan klaar om zowel afnemers als IT-leveranciers te ondersteunen bij het oplossen van geschillen met een IT-karakter. Met ruime ervaring in het begeleiden en afronden van IT-projecten, en in het optreden in juridische procedures over mislukte IT-implementaties, hebben we altijd een passende oplossing klaar. Lees hieronder hoe wij dat doen.

Wat houdt een IT-geschil in?

Een IT-geschil ontstaat vaak wanneer een IT-implementatie project misloopt, en er tussen leverancier en afnemer conflicten ontstaan over bijvoorbeeld overeengekomen oplevertermijnen, overschrijding van budgetten, en uiteenlopende verwachtingen over functionaliteit en kwaliteit van de te leveren software oplossing.  

Een IT-geschil is vaak het gevolg van gebrekkige communicatie voorafgaand en tijdens het implementatietraject. Dan hebben partijen wellicht onvoldoende duidelijke afspraken gemaakt over planningen, budget en hun verwachtingen van de software.

Hoe kan ik een IT-geschil voorkomen?

Het risico op een IT-geschil kan worden beperkt door heldere afspraken te maken over onder meer planning, budget, projectmanagement en functionaliteiten. Vervolgens is het essentieel om gedurende het implementatietraject voortdurend de voortgang te bewaken en actief te blijven sturen op die afspraken. Wij kunnen daar ook bij helpen.

Uiteenzetten van diensten en ondersteuning van Hekkelman op het gebied van een IT-geschil

Als je betrokken bent bij een IT-geschil kunnen onze IT-recht advocaten ondersteunen bij:

  • Het in kaart brengen van de oorzaken van het (dreigende) conflict;
  • Het onderhandelen met de IT-leverancier om alternatieve afspraken te maken;
  • Het opstellen van een ingebrekestelling om de IT-leverancier alsnog aan te sporen tijdig aan het leveringsverplichtingen te voldoen;
  • Het voeren van een gerechtelijke procedure bij de rechtbank of arbitrage instituut vaak met het vorderen van schadevergoeding als doel.   

Onze advocaten zijn getraind in het zoeken van oplossingen. Bij een dreigend conflict brengen we eerst alle relevante omstandigheden in kaart. Welke afspraken zijn er gemaakt? Wat zijn de (commerciële) belangen van partijen? Zijn er alternatieven beschikbaar? Als we mogelijkheden zien in voortzetting van de samenwerking, zetten onze IT-recht advocaten hun onderhandelingsvaardigheden in om een werkbaar compromis of aanvullende afspraken te bereiken. Pas als een dergelijke (minnelijke) oplossing niet haalbaar blijkt, is een gang naar de rechtbank vaak onoverkomelijk. Ook in het voeren van dergelijke procedures hebben onze IT-recht advocaten genoeg ervaring om jou te helpen.

Hulp nodig bij een IT-geschil? Onze IT-recht advocaten staan voor je klaar

Direct in contact komen?

Veelgestelde vragen over geschiloplossing en procedures

  • Dat hangt af van de gemaakte afspraken. Wij hebben veel ervaring met dergelijke kwesties en kunnen je adviseren over de juridische mogelijkheden die je in zo’n geval hebt. Wij hebben ook ruime ervaring met het voeren van procedures (bij zowel de rechtbank als bij arbitrage instituten) over dit soort onderwerpen, in het geval partijen er onderling niet uit komen.

  • Daarover kunnen wij je adviseren. Daarbij is van belang of dat je bijvoorbeeld een vaste opleveringsdatum overeen bent gekomen. Wij kunnen je ook adviseren over maatregelen om de leverancier alsnog aan haar verplichtingen te laten voldoen.

Interesse in onze expertises?

Duidelijk Hekkelman.