Overheidscontracten

Voor het opstellen van een contract voor een groot bouwproject of de verhuur van gemeentelijk vastgoed is vaak specialistische juridische kennis nodig. Niet in iedere situatie is een dik contract nodig. Begrijpelijk, kort en bondig formuleren, is bij ons het uitgangspunt. Wij kunnen je volledig ontzorgen door de contractonderhandelingen en het opstellen van de overeenkomst oppakken of als sparringspartner op de achtergrond fungeren.

Vragen over overheidscontracten? Neem contact met ons op.

Interesse in een van onze andere expertises?

  • Overheid

    Hekkelman advocaten en notarissen is hét kantoor voor overheidsgerelateerde juridische vraagstukken. Als huisadvocaat van verschillende (middel)grote gemeenten adviseren en procederen wij op dagelijkse basis over alle facetten van het overheidsbedrijf. Onze kennis en ervaring zetten wij ook in voor ondernemers en particulieren die een conflict hebben met de (gemeentelijke) overheid.
  • Gemeenschappelijke regelingen

    Overheden kunnen om verschillende redenen kiezen voor een publiekrechtelijke samenwerkingsvorm in de vorm van een gemeenschappelijke regeling. De taken en bevoegdheden die aan zo’n samenwerkingsverband worden toebedeeld, kunnen van geval tot geval verschillen. HM adviseert over de totstandkoming en inhoud van gemeenschappelijke regeling en staat gemeenschappelijke regelingen en deelnemers bij bij geschillen die daarbij ontstaan.
  • Omgevingswet

    Op dit moment wordt de Omgevingswet voorbereid waarbij de wetgeving over de fysieke leefomgeving wordt gebundeld in één wet met vier Algemene Maatregelen van Bestuur en een aantal regelingen. Wij zijn superspecialist in het adviseren over besluiten die een breed scala aan gebiedsontwikkelingen maken (denk aan bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen). Van transformatorstations tot evenemententerrein en van woningbouw tot grootschalige retailontwikkelingen. Doordat wij ons al jarenlang intensief bezig houden met de Omgevingswet, kunnen wij daar nu al op een hoog niveau over adviseren.
  • Openbare orde

    De relevantie van het openbare-orderecht is fors toegenomen. Politie, justitie en decentrale overheden werken samen met speciale eenheden zoals het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC) om meer grip te krijgen op misdaad en de ondermijnende effecten daarvan voor de samenleving. Hun uitdaging is de redelijke bevoegdheidstoepassing. Belangrijke grondrechten zoals het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer en bewegingsvrijheid, moeten daarbij geëerbiedigd worden. Denk ook aan het delen van informatie tussen de samenwerkende overheden, waarbij de privacy van burgers onder druk kan komen. Dit levert de nodige juridische uitdagingen op.
  • Overheidsaansprakelijkheid

    Gemeenten en andere decentrale overheden hebben te maken met een breed palet aan taken en verantwoordelijkheden. Op alle deelterreinen kunnen zich omstandigheden voordoen waardoor zaken anders gaan dan voorzien, en aansprakelijkheidsrisico’s ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan letselschade bij een fietser als gevolg van tekortschietend wegbeheer, vertragingsschade bij een ondernemer wegens een onjuiste vergunningverlening, of tevergeefs gemaakte onderzoekskosten wegens stukgelopen onderhandelingen over een ruimtelijke ontwikkeling.
  • Wet Markt & Overheid

    Sinds enkele jaren is de overheid verplicht om de regels van de Wet Markt en Overheid na te leven als zij buiten haar publiekrechtelijke taak een economische activiteit uitoefent. Denk bijvoorbeeld aan het verhuren van sporthallen, het realiseren van gratis kampeerplaatsen of het in gebruik en exploitatie geven van overheidseigendommen. De Wet Markt en Overheid heeft tot doel te waarborgen dat overheden de particuliere ondernemingen geen oneerlijke concurrentie aandoen. Ben je benieuwd of er mogelijk in strijd wordt gehandeld met deze wet? Neem contact met onze specialist op. Hij vertelt je er graag meer over.
  • Verjaring overheid

    Overheden krijgen regelmatig te maken met (rechts)personen die grond van de overheid in gebruik hebben zonder dat ze daarvan de eigenaar zijn. En die vervolgens niet van plan zijn om het gebruik van die grond te beëindigen en zich beroepen op verjaring. Wanneer is er sprake van verjaring? Wat kan en mag een overheid in zo’n situatie doen? Voor onze specialisten is dit gesneden koek.

Duidelijk Hekkelman.